Tuesday, June 30, 2020

Sistem Pemerintahan Malaysia

Malaysia merupakan negara Asia Tenggara yang berbatasan dengan Indonesia, Thailand, Brunei, dan Singapura. Malaysia merupakan negara Monarki Konstitusional. Sistem Ketatanegaraan Malaysia yaitu warisan Jajahan Inggris.

Sistem pemerintahan yang dianut oleh Malaysia yaitu Parlementer(Parlimen Westminster Inggris). Ketua Kerajaan atau Kepala Pemerintahan dipegang oleh perdana menteri sedangkan Ketua Negara atau Kepala negara dijabat oleh Yang diPertuan Agung.

Pembagian Kekuasaan Negara

Terdapat tiga badan/forum negara primer dalam aplikasi pemerintahan yaitu:

  • Badan Perundangan (Legislatif)
  • Badan Pemerintah(Eksekutif)
  • Badan Kehakiman(Yudikatif)

Badan Perundangan

Badan Perundangan/Legislatif mempunyai kewenangan mengubah undang-undang. Parlimen terdiri daripada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dan dua Dewan, iaitu Dewan Negara dan Dewan Rakyat.

Yang di-Pertuan Agong

Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong yaitu Ketua Negara/Kepala Negara yang merogoh keutamaan mengatasi seluruh orang dalam persekutuan & dilarang dikenakan dakwaan pada apa-apa juga perbicaraan pada mana-mana mahkamah.

Dewan Negara

Dewan Negara yaitu Majlis Tertinggi yg berperanan membahaskan sesuatu rang undang-undang menggunakan lebih lebih jelasnya. Ia pula bertanggungjawab membincangkan perkara-perkara yg sebagai kepentingan publik.

Dewan Rakyat

Dewan Rakyat yaitu majelis spesifik buat warga membawa aspirasi rakyat melalui wakil-wakil mereka pada parlemen. Anggota Dewan Rakyat dipilih secara langsung sang masyarakat pada pilihan raya umum.

BADAN PEMERINTAH (EKSEKUTIF)

Badan pemerintah atau direktur yaitu tubuh yg menjalankan melakukan roda pemerintahan menggunakan sejalan konstitusi.

Jemaah Menteri

Jemaah Menteri yaitu tubuh yang melakukan kuasa direktur yg dipegang oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong.

Majlis Raja-Raja

Majlis Raja-Raja mengandungi semua Raja Melayu & Yang di-Pertuan Agong.

Badan Kehakiman

Badan Kehakiman merupakan tubuh ketiga dalam sistem kerajaan Malaysia. Kekuasaan kehakiman ini dipengang oleh Mahkamah Tinggi & Mahkamah Rendah.

No comments:

Post a Comment

Home Furniture Store