Friday, August 28, 2020

Kisah Seram - Rumah

- Arwah pakcik kita dulu keje Jabatan Pertanian kot, bila terdapat tanah rancangan yang dibukak, beliau selalu pergi supervise kat sana lar. Keje beliau ni telah membawa dia ke merata2 pelusuk Malaysia lar. And finally, beliau decided to settle down kat Perak. Masa tu beliau in charge of projek ladang teh. Kalo org perak mesti tau dulu ada satu projek ladang teh, kira projek pioneer lar.

Keje macam beliau nie sudah memberi peluang berkenalan dgn org kampung. So, masa kat Perak, beliau sempat ler berkenalan dgn arkab org kat satu kg nie. And pulak org kg masa tu nak jual tanah mereka, sebab nk porto anak mereka belajar overseas. Harga yang ditawarkan memang berbaloi lar, and masa tu org tidak sangka kat tempat sinun tu akan membentuk & ada access ke highway. So, pakcik aku pun beli tanah org kg nie & buat rumah dan ladang beliau kat situ.

Masa kitaorg membesar, saya dan cousin2 aku semua ok aje kat rumah tu. Tak de perkara. Tapi kasus mula ada apabila kitaorg seluruh dah mula belajar kat universiti. Rumah tu selalu kosong, yelah cousin2 aku seluruh belajar ke luar, yg tinggal anak bongsu yang masih sekolah menengah & arwah pakcik & makcik saya. Masa tu kejadian2 pelik mula berlaku.

Yg saya dpt tau, lama gak mereka keluar berdasarkan situ dan tak duduk rumah tu. Arwah pakcik aku mula sakit. Dia rasa seolah2 tapak kaki beliau dicucuk2 dgn jarum yang byk tiap kali melangkah masuk daerah tempat tinggal beliau tu. So, arwah makcik aku pun bawak lar dia jumpa doktor, tidak de apa2 kasus urat bagai. So, ditakdirkan diaorg tergerak hati nk pg buat umrah, apabila pulang umrah baru ler ada kurang dan tidak sakit lagi. Sepupu aku yang bongsu tu pg tumpang kat umah kawan beliau selama arwah bapak dia sakit.

Rupa2nya dalam masa yg sama arwah makcik saya ikhtiar pg jumpa ustaz & buat solat hajat. And kesannya, org yg dok mengirim benda2 tu adalah org yg makan honor jaga ladang pakcik aku tu. Dia meninggal accident motor, ketua terputus. Masa famili si mati kemas bilik si tewas nie, diaorg terkejut, diaorg jumpa byk barang2 pemujaan yg entah hapa2 kat dlm bilik tu, termasuk lah satu tengkorak manusia yg tidak tau dpt menurut mana.

Tak usang tanggal tu, arwah makcik saya meninggal, heart attack. Arwah pakcik aku memang ler sedih giler. So, depa 2 beranak aje lar tinggal kat umah akbar. Aku ada ler pergi ziarah mereka masa tu. And kejadian nie berlaku betul2 kat aku . Tgh aku golek2 kat bilik anak beliau yang kat atas, tiba2 pintu bilik diketuk, kuat gak, 2 kali. Aku pun siap ckp, masuk ler, pintu tak kunci. Masa tu bunda saya terdapat dgn aku , tgh relaks2....Tunggu punya tunggu, tak de siapa pn yang masuk. Aku pn segera bukak pintu, tak ada sesiapa. Semua bilik kat atas tu aku check, memang tidak ada org lain selain saya & ibu aku . Kitaorg pn apa lagi, segera turun ke bawah ler. Masa kat bawah pun kena rancu, aku tgh duduk2 kat hall, tiba2 langsir kat sliding door tu mula mcm bergerak2, seolah2 ada angin sepoi2 bahasa, then grill sliding door tu pun seolah2 ditolak org, terbuka dan tertutup. Menggeletar aku ....

Tak lama selepas arwah makcik aku meninggal, dlm masa kurang lebih 2 thn, pakcik aku pulak meninggal. Lepas dia mangkat tu, rumah tu memang tidak ada sesiapa duduk. Anak2 beliau dtg sebulan sekali kemas dan tgk2 rumah. Tapi saya mimpi pasal umah tu. Dlm kedua2 mimpi aku tu, arwah pakcik saya mcm nk bgtau saya sesuatu. Mimpi yang pertama, ada kenduri kat tempat tinggal dia tu. Mmg ramai org, then terdapat arwah pakcik aku ...Beliau mcm senyum aje. Dia kemudian mula tunjukkan kat aku area bawah tangga dlm tempat tinggal dia. Aku pn segera tgk kt arah yang beliau tunjuk...Tiba2 ada satu busut anai2 yang akbar sgt kat area tu. Aku pn pelik, takkan busut boleh tiba2 ada dlm tempat tinggal . Then, pakcik aku mcm nk ckp sesuatu, aku tk faham. Aku terpandang luar rumah, aku nampak seolah2 ada byg2 hitam yang akbar nk try masuk ke dlm rumah. Suasana kat luar tempat tinggal dah mcm ribut, saya panik kemudian terjaga.

Mimpi yang kedua pulak, aku berjalan dgn arwah pakcik saya kat daerah ladang beliau. Dia lalu tunjukkan kat saya kat perdu satu utama rambutan. Pokok tu memang dah terdapat sejak beliau beli tanah tu. Aku pn mcm biasa, tgk ler arah yg ditunjuk. Kat perdu utama tu saya lihat terdapat mcm kuil/bahan pemujaan hindu kat situ. (in real life, mmg tidak ada benda2 tu). Gerun aku menengok. Then saya terjaga.

Aku citer kan kedua2 insiden nie pada cousin aku . Dia tanya lar terdapat lg ke area lain yg ditunjukkan, saya istilah tidak de. Rupa2nye, mengikut citer cousin saya, tanah tu dulu org2 kg dok buat semahan, ancak bagai and tempat lepaskan benda2 nie. Area dia mmg betul2 kat bawah tangga dlm tempat tinggal tu. Diaorg dah cuba beberapa kali nk buang, tidak berjaya. Yg kat perdu pokok rambutan tu, mmg ada, ada lar org yg tak berapa suka dgn keluarga arwah pakcik saya karena bg diaorg, mcm mana org luar blh beli tanah kat kawasan mereka.

Sekarang, tempat tinggal tu dah reput ditelan saat, dah roboh. Sayang betul mengenangkan ladang pakcik saya tu, pokok buah seluruh menjadik, akan tetapi tak de siapa yg nak pg kutip hasilnya. Terbiar lar tanah dan tempat tinggal tu sampai kini .

No comments:

Post a Comment

Home Furniture Store